Modificări la concursurile pentru funcții publice

Modificări la concursurile pentru funcții publice
Modificări la concursurile pentru funcții. Pentru că anumite aspecte ce țin de organizarea concursurilor pentru funcții publice sunt reclamate de participanți sau cei interesați; se propune un set amplu de modificări legislative privind organizarea acestora, care ar trebui să deschidă mai mult orizontul de participare; dar și să sporească încrederea în organizarea corectă a acestor examinări. 

 Proiectul de HG privind modificarea HG nr. 61/2008 (actul cu regulile pentru concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice) a fost pus în dezbatere la Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) și va trebui adoptat de Guvern.

Printre propunerile din proiect regăsim următoarele chestiuni:
  • la ANFP să ajungă, odată cu înștiințarea privind organizarea concursurilor, și bibliografia și tematica stabilite pentru concurs și atribuțiile prevăzute în fișa postului; în felul acesta, Agenția s-ar asigura că instituțiile și autoritățile nu mai organizează chiar după bunul plac aceste concursuri;
  • bibliografia la examenele pentru ocuparea posturilor publice va trebui să fie strict legată de atribuțiile din fișa postului; 
  • stabilirea obligatorie a tematicii concursului pe baza bibliografiei; precum și formularea a cel puțin o propunere de subiect pentru fiecare act normativ; după caz, în bibliografia și tematica stabilită pentru concurs, de către fiecare membru din comisia de concurs;
  • testarea competențelor specifice necesare ocupării unei funcții publice să se poată face și în cadrul probei scrise sau a probei de interviu a concursului pentru ocuparea unei funcții publice;
  • posibilitatea de înregistrare a probelor de concurs pentru a preveni fraudele;
  • pe pagina de internet a autorității organizatoare a concursului, precum și pe site-ul Agenției; să se afișeze inclusiv informații cu privire la înregistrarea probelor de concurs;
  • asigurarea publicității anunțului de concurs se va putea realiza inclusiv prin contractare de servicii de publicitate; pentru ca informația să ajungă la cât mai mulți dintre cei care ar fi interesați;
  • autoritățile și instituțiile publice vor fi obligate să elibereze o copie a adeverinței are atestă vechimea în muncă și în specialitate; pentru candidații la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice pentru care are/a avut calitatea de angajator;
  • autoritățile și instituțiile publice vor fi obligate să solicite extrasul de pe cazierul judiciar al candidaților înscriși la concurs;
  • posibilitatea utilizării de către autoritățile în cadrul cărora sunt organizate concursuri a aplicației informatice pentru extragerea aleatorie a propunerilor de subiecte, pusă la dispoziție, cu titlu gratuit, de ANFP.

Citește și :194 locuri de muncă vacante prin AJOFM

La acest moment, Codul administrativ permite autorităților și instituțiilor să organizeze în regim propriu fiecare concurs; postând/afișând fiecare condițiile de concurs, tematica și bibliografia mai mult sau mai puțin într-o formă aleasă. Aceste concursuri sunt aduse în atenția ANFP, care publică și ea anunțurile de concurs. 

Cu toate acestea, la Agenție au ajuns numeroase sesizări privind condițiile arbitrare de organizare a acestor concursuri. De pildă, candidaților li se dau liste imense de bibliografie, fără să li se indice tematica de interes, ceea ce face uneori ca timpul rămas până la concurs să nici nu permită parcurgerea tuturor materialelor de la bibliografie. Iar asta, subliniază ANFP, nu face decât să descurajeze adesea candidații la vederea, de pildă, a unei bibliografii de 30 de surse. 

 Noile reguli, odată oficializate, se vor aplica doar concursurilor viitoare. Totodată, după publicarea hotărârii, vor trebui adoptate mai multe ordine pentru aplicarea unor măsuri din viitoarea hotărâre. Aceasta va intra în vigoare la 30 de zile de la publicare. 

          

Lasă un răspuns