Certificarea datoriilor la energie de către asociația de proprietari

Certificarea datoriilor la energie de către asociația de proprietari

Certificarea datoriilor la energie de către asociația de proprietari

Certificarea datoriilor la energie de către asociația de proprietari. Persoanele cu venituri mici vor primi de la stat, anul acesta, un ajutor de 1.400 de lei. Acești bani se vor putea folosi pentru plata facturilor sau datoriilor la energia electrică, energia termică centralizată, gaze, butelie, lemne de foc și altele.
În cazul energiei termice furnizate în sistem centralizat, pentru a putea plăti factura cu banii de la stat, beneficiarii vor trebui să se adreseze asociației de proprietari ori de locatari din bloc. Acestea trebuie să certifice datoria curentă sau restantă, printr-un document numit certificat de validare a datoriei.
Mai exact, OUG 166/2022, prin care a fost introdus ajutorul de 1.400 de lei pentru plata facturilor la energie, stabilește că, atunci când e vorba despre plata facturilor la energie termică furnizată în sistem centralizat, beneficiarul trebuie să obțină de la asociația de proprietari sau locatari un document numit certificat de validare a datoriei. Prin aceasta, așa cum și numele lui o indică, se certifică datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociație.
Certificatul de validare a datoriei nu se eliberează automat. El trebuie solicitat asociațiilor de proprietari/locatari. Cu această ocazie, asociațiile trebuie să ceară beneficiarului de sprijin acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.
După ce intră în posesia lui, beneficiarii îl pot folosi pentru plata facturii la energie termică, dar doar împreună cu actul de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:
datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie;
suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie termică furnizată în sistem centralizat;
datele de identificare ale asociației de proprietari/ locatari și contul bancar al acesteia;
perioada de consum;
datele de identificare ale furnizorului de energie termică.
Acest document se poate emite doar pentru beneficiarul de sprijin care figurează în evidențele asociației de proprietari/ locatari, fără a fi permisă emiterea pentru o altă persoană terță. De asemenea, certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/ locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română, ca anexă la documentele care stau la baza plății facturii (facturilor).
În plus, certificatul de validare a datoriilor față de asociația de proprietari ori locatari nu se poate emite de două ori pentru aceeași perioadă de consum și nu pot fi efectuate mai multe plăți prin serviciul de mandat poștal pentru aceeași perioadă de consum.
Citește și: Pensionarii și alte persoane cu venituri mici vor primi, în 2023, un ajutor pentru plata facturilor sau datoriilor la energie
După efectuarea plății, asociațiile de proprietari sau locatari primesc sumele transmise prin mandat poștal de la Poșta Română și trebuie să opereze încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin. Totodată, operează în evidențele contabile plata datoriei beneficiarului față de energia termică și virează sumele la furnizorii de energie termică la termenele prevăzute în contractele de furnizare sau anticipat.
Modelul certificatului de validare a datoriilor a fost modificat recent și poate fi descărcat de aici. Tot acolo se află și noul model al cardului de energie.
Sprijinul pentru plata facturilor la energie va fi de 1.400 de lei, bani ce vor fi acordați în două tranșe egale, de câte 700 de lei, în februarie și septembrie 2023. 

Sursa:  OUG 166/ 2022

Lasă un răspuns